onsdag, februari 21, 2007

Utan titel

Annu en dag av university orientation till anda, idag inte bara tillsammans med internationella studenter utan med alla 1-arsstudenter som borjar den har terminen. Det var makta hogtidligt med professorstaben ikladda traditionella sammetskappor och sadana dar fyrkantiga hattar (som man bara ser pa film! For inte haller vi pa med sant i Sverige...?), 1500 studenterna fick sta upp medan de skred in pa scenen ackompanjerad av hogtidlig musik. Kul!
Darefter indelning i respektive fakultet och de sma studenterna vallades in i olika bas, forlat, klassrum for ytterligare info.
Eftersom jag tillhor Faculty of Arts visade sig mina kurskoordinatorer och larare vara ganska flummiga gubbar och tanter med helskagg (nej inte tanterna, believe it or not) som tyckte att vi skulle strava efter att lara oss for att bli battre manniskor snarare an for att fa ett snyggt cv och ett valbetalt jobb.. Det later som en bra filosofi forstas, jag hoppas bara inte att det blir flum hela vagen...! Men det tror jag faktiskt inte. Kurserna later bra sahar langt. Nar man har lyckats na bortom all byrakrati verkar det faktiskt vara riktigt bra, men det ar forst pa mandag som jag kan saga for sure, da jag har haft min forsta forelasning. Spannande!
Mina kurser denna termin ar iallafall Psychology A, Sociology A, Knowing and Knowledge och Culture and Communication.

Jag ar fantastiskt glad over att vi beslutade oss for att dra soderut igen, jag kanner stor tillforsikt infor framtiden (med risk for att lata pretto) och att det var helt ratt pa alla vis. Kunde inte trivas battre i Melbourne an jag gor... Det ar sa vanligt (med A med prickar pa!) och latt att leva har. Men det ar anda inte hemma pa riktigt, sa ni som kanske oroar er for att vi inte kommer hem igen - det gor vi! Och vi tanker bo pa er soffa!!

Nehej people, nu ska jag skruva ihop de sista Gilbert-stolarna (vilka for ovrigt har varit a pain in the arse att satta ihop - de maste vara de absolut krangligaste ikea-mobler som nagonsin tillverkats.. halla Ingvar! det var val inte meningen anda??)

Ha det fint hemma i snon! Ta en tur i pulkabacken for mig, ok?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej babe!
Låter som riktigt roliga kurser. Det är alltid kul att flumma :) Dock kan det gå till överdrift...Vi läser 10 p Omvårdnad nu (igen...) och hade igår en tre timmars föreläsning om begreppet "lidande". Och som om det inte var nog hade vi ännu en tre timmar lång föreläsning om begreppet "tröst". Jag är fan imponerad över att man kan säga så mycket om ett enda begrepp utan att upprepa sig.
Bakis idag, vilket inte ingick i min onsdagskalkyl :P
Utanför är det vitt, vitt, vitt. Inte det mysiga, stillsamma, knastrande vita (nä, nu snackar vi göteborgsvitt). Vitgrå himmel, iskallt och snöblåst på tvären... Vilken HIMLA tur att jag ska sitta inne och tentaplugga idag :P
Ha det bra dear friend! Puss & kram!

Anonym sa...

Rapport från Tobo:

Snödamen uppe i högra hörnet har tappat både näsan, ögonen o tuttarna. Hon är hemskt smal om livet men hon står fortfarande o har fått en dm-hög luddig snökofta senaste dygnet. Och jag tror hon fryser för det var 17 grader kallt i natt. Och så tycker jag det är ORÄTTVIST att det är 20 grader varmt i Melbourne!

Says mamma

Karin sa...

Tova: Hahaha...!Lidande, jahaja ;) men jag antar att det anda ar ganska viktigt i ditt blivande yrke..? men jag forstar vad du menar.. Jag hoppas att mina kurser ar lika intressanta som de later, vi far hoppas. Och stackars er i snon, jag vill inte lata vidrig, men jag ar glad att jag ar i varmen!! Varfor inte komma till Melbourne pa en utbytestermin?? Kan man gora det pa din utbildning?
Lycka till med tentan forresten. Kram kram!

Mamma: Men hon star kvar!! Det ar ju fantastiskt! Usch stackars er som maste vara i kylan.. jag tror inte att den manskliga rasen var menad att bo i Norden.. Naval. Pussokram!

Anonym sa...

Hehe... Ja, helt kortfattat kan man ju säga att lidande är lika med att vara kvar i Sverige på vintern...och tröst måste ju då bli att flytta till och bo i Australien :) Tror jag ska skriva det på tentan... :D Ska faktiskt allvarligt kolla upp hur det funkar att läsa utomlands (om det är möjligt att göra det i Melbourne...typ)
Simma lugnt!
Puss & kram!

Anonym sa...

Hellå där!

Härligt att höra om ditt liv som på riktigt verkar ha dragit igång! Kul tjejen! DET är du värd. :) Jag håller på att avsluta mina studier för fulla muggar och det är också kul! Idag har det varit inspirerande studiebesök på MAgasin 3 och Kulturhuset! Jag är lyckligt lottad denna terminen. Allt känns mycket roligare än jag grån början trodde...(fast jag hoppades ju såklart, men att döma av mina tidigare erfarenheter av konstfack så..) Äntligen börjar dessutom sjukdomen gå över och det är också en lättnad. I skrivandets stund rymmer jag från städning av lägenheten och disk som jag MÅSTE ta i tu med. Min bror och hans tjej ska komma på besök, så jag skulle vilja att det var rent och fint då liksom. men men... Ska bli kul attt hör en fortsättning på livet i Melbourne. Det verkar ju faktiskt bara toppen! Kram på dig, sötnos! :) // Jenny P3

Anonym sa...

hej, fabbe här..mamma tipsade mej om bloggen ;) jag kommer att åka till "down under" i slutet av mars. kul va! :) kolla gärna in min hammarbyblogg!

tove sa...

Tjena damen Kajin!

Hur mår du idag? Funkar fint i nya lägenheten?

Shit vad roligt att läsa din blogg, underbara små vardagsbetraktelser och mysigt att kolla på lite foton. Jag sitter här och tar det lugnt i Tensta, ledigt-från-jobbet-dag yesssss! Jag behövde en liten paus och hittade din blogg. Yeah!

Det ar snöat i mer än ett dygn i stäck nu, stora tussiga snöflingor som gjorde sig mycket vackert mot -17 gradig utomhusluft och gatlyktor i mörkret. Vad säger du om det huh..? huh...? ...bland alla palmer...? ;)

Puss puss!

Karin sa...

Jenny! Tove! Fabbe! Kajsa! Hej!!
Vad kul att ni ar har...!
Jag saknar er alla!
Kramar K