fredag, augusti 08, 2008

god only knows

Jamen hej! Igen!
Har sitter jag pa fredag eftermiddag och behover verkligen verkligen plugga men har tappat koncentrationen for idag. Kollar fejan, laser bloggar, tittar pa faglarna pa gatan utanfor mitt fonster, kollar fejan igen.
Dagens fundering: varfor ar det sa svart sa svart att gora det man borde och intuitivt vet ar bra for en? Typ plugga (sa att man slipper panikstress innan deadline), ata morotter och annan nyttig mat (man mar ju SA BRA!), trana (man mar ju SA BRA!), lasa tidningen sa att man kan fullfolja sina plikter som en infomerad medborgare? Varfor gor man istallet sahar: laser bloggar istallet for utrikesdelen i tidningen, ater godis istallet for morotter, ligger pa soffan och tittar pa teve istallet for att ga pa promenad?
Ok, det har kanske inte nodvandigtvis ar ett allmanmanskligt problem (eller, well, dilemma) utan snarare mitt eget. Ni andra kanske ater morotter och gar pa powerwalk?

Jaha. And what else is new?

En av mina norska polare harnere berattade stolt i en mailkedja oss brudar emellan att hon fatt deltidsjobb som receptionist pa en bordell har i stan. Pa en bordell! Prostitution ar forvisso lagligt i Victoria sa egentligen kan jag val inte saga nanting, men jag blev sa inihelvete arg att jag inte kunde somna den kvallen. Jag tycker det ar fullkomligt vidrigt och oacceptabelt att stodja en san industri, varesig det ar lagligt eller ej, framst med vetskapen att det fanimej inte ar vita medelklasskvinnor som 'valjer' att jobba som 'sexarbetare' som befinner sig pa dessa bordeller utan kvinnor fran fattiga delar av varlden (eller kvinnor med drog- eller andra psykosociala problem) utan speciellt mycket makt att forandra sina livssituationer och som knappast har valt att vara horor framfor att till exempel bli, lat oss saga, harfrisorskor.
Dessutom, hur javla trevlig ar tanken pa att samhallet sager att det ar ok att vemsomhelst har ratten att kopa kvinnors kroppar?
Jag blir sa javla arg och frusterad och vet inte hur jag ska tackla den har informationen - det ar nastan pa den nivan att jag inte langre har lust att vara kompis med den har glada norrmannen.
Aargh!!
Vad skulle ni gora?

Guud, man blir sa jadra cynisk, eller kanskee allra mest forbannad, av att lasa sociologi. Jag ar i akut behov av att kanalisera denna ilska kanner jag. Men vem ska jag gora revolution med? Och ar det en konstruktiv losning?
Hahajaja, fragorna hopar sig.

Eftersom varldsproblemen kvarstar trots att jag ar forbannad tanker jag istallet for att gora revolution laga middag (farska majskolvar! Sparris! Linssallad!) och darefter lagga mig pa soffan och titta pa skraptv. So you think you can dance? gor aven den argaste sociologistudenten glad och nojd en regning fredagskvall!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Säg vad du tycker till henne så kanske hon fattar vad hon håller på med. Om hon blir arg so what...Säg att hon tjänar pengar på att andra blir utnyttjade, hon behöver inte ens göra något av det där. Suck. Jag förstår att du är upprörd!

Anonym sa...

Hej kiarel, vem ar du?? Nyfiken ar jag! :)

Och ja, jag haller med, klart jag borde saga nat.. Men jag ar overtygad om att hon inte kommer fatta vad jag pratar om.. Suck.