fredag, januari 30, 2009

44 degrees celcius and counting

Ok. Temperaturtoppen igar var 44,5 grader. Det ar extremt aven for Melbourne. Asfalten knastar nar man gar och solen branner som i en alltfor het bastu.
Pa formiddagen slutade tagen ga for att ralsen hade utvidgat sig och AC:n lagt av (Connex meddelar att systemet ar byggt for maxtemperaturen 35 plusgrader. Hur tanker man da undrar jag?). Nar jag val kom till jobbet var det stromavbrott i nastan hela stan (pga att alla AC-system var igang till max overallt och elnatet var overbelastat. Fair enough) och sa ocksa i Rod Laver Arena dar jag jobbar. Alla pommes-stallen var stangda MEN inte min smorgas- och sushi-shop minsann. Vi drevs av en generator. Kunderna var svettiga och blodroda i ansiktet och inte speciellt trevliga. De hade betalat maaaaassa pengar for att kolla in Federer sla en boll over ett nat och nu var de sura for att det var sa varmt. Tough luck sager jag.
Vi som jobbade var ocksa sura. Men sen blev vi lite gladare for vi fick nagon typ av ispack/scarf som man la i frysen och sedemera runt halsen. Man sag ut som en idiot men det var en jakla lattnad.
Well, sen kom jag hem igen (vantade pa taget i en dryg timme) pa natten och i lagenheten var det ca 50 grader varmt vid det har laget. Jag tog en lang, iskall dusch sapass lange att jag hackade tander - for att vara lika varm igen efter ca 2 minuter. Onodigt att tala om att vi inte har AC har. Men vi har en flakt och den gar varm, hoho.
Nu ska jag strax ivag och sitta i nat shoppingcenter i stan tills jag borjar jobba. Vi far hoppas att det inte blir stromavbrott, gott folk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Connex verkar ju inte vara intresserad av att driva tåg som är anpassade för de förhållanden som finns... det är ju samma i Svedala och Fjollträsk. :) Tänker på dig från Norr å hoppas för din skull att värmen dämpar sig något! Kram, Jenny P3

Karin sa...

Jenny: Connex ar ett javla skitforetag som ar mer intresserade av att fylla aktieagarnas fickor an att forbattra sin service. Att ha salt ut allmanna medel for att 'oka konkurrensen' ar ett skamt. Det har blivit dyrare och samre. Skamligt tycker jag.
Och ja, nu ar varmeboljan over thanks god. Nu ar det bara 32. Skooooont.
Hur ar det med dig darhemma??
kram!